Performing Objects

Performing Objects bestaat uit een groep kunstenaars waaronder mezelf, die geregeld samenkomen in Enough Room for Space (Brussel, BE) om samen te werken in een onderzoek naar objecten en hun mogelijkheid te handelen als een actieve performer. Hun project onderzoekt verschillende manieren waarop kunstenaars dit proces anticiperen tijdens het vormen van hun ideeën en het concept  van hun werk.

End to End
Voor het project End To End creëerde de groep Performing Objects een score die geïnspireerd is door Lean Management, een vorm van bedrijfsmanagement ontwikkeld door Toyota in Japan. De groep leerde Lean Management kennen tijdens een workshop in de Centrale van de Kringwinkel in Antwerpen, BE. Voor de  groep benadrukt deze methode het belang van het individu in de productielijn. Lean Management maakt een interactie mogelijk tussen mens en ding – in tegenstelling tot kapitalistische productielijnen waar alleen (de massaproductie van) objecten telt.

Sommige leden van de groep maakten en performden een installatie die een een artistieke interpretatie van een productielijn is en waarbij systemen van interactie tussen mens en ding onderzocht worden. Objecten worden getransformeerd en gemanipuleerd gedurende performatieve acts, uitgezet in een score die opening laat tot vrije interpretatie, reflecterend over zowel fabrieksarbeid als over het creatieve proces van de kunstenaar.

End to End kan steeds opnieuw onder wisselende omstandigheden, op verschillende locaties en door verschillende participanten worden uitgevoerd. Variaties van het project zijn tot nu toe getoond in China (Fei Contemporary Art Center, Shanghai, 2015), Madagascar (CRAAM, Antananarivo, 2016), Raversyde, Oostende (Private Tag, 2016) en Gent (MSK, 2017).

‘End to End’ in MSK, Gent (B)

On the 14th of May Performing Objects held a session of End to End at MSK, Ghent as part of the finissage of ‘Objections’. Objects from the museum’s backstage was the medium of this performance. With Stien Bekaert, BiBi-lal Kamilla Arnout, Bie Michels, Koning Stekkie, Ann de Keersmaecker.

‘End to End’ in Private Tag, Raversyde (B)

‘End to End’ werd – 10 weken lang – performed door de groep Performing Objects in de tentoonstelling ‘Private Tag’ op het provinciaal domein Raversyde in Oostende, van 18/9/16 tot 13/11/16. De tentoonstelling werd georganiseerd door Vrijstaat O, de curator was Isabelle De Baets.

Elke zaterdag kon je ons aan het werk zien. De andere dagen waren de sporen daarvan te zien. End to End wordt hier opgezet door Kristof Van Gestel, Bie Michels, Lauren Grusenmeyer en Leontien Allemeersch.
Ann Dekeersmaecker, Anne-Marie Sampaio, Anouchka Oler, Bart Van Dijck, Danny Vercauteren, Dimitri Vangrunderbeek, Dries Segers, Elli Vassalou en Simon Van Schuylenbergh zullen tijdens de duur van deze tentoonstelling het kunstwerk mee vormgeven.

End to End ontstond organisch in het kader van workshops georganiseerd door het kunstenaarscollectief Performing Objects (Enough Room for Space, Brussel). Dit collectief experimenteert met objecten om die als interactieve performer in te zetten. End to End kreeg in de loop van 2015 vorm na workshops over ‘partituur’ in performance en over ‘Lean Management’ in de Kringwinkel in Antwerpen.

‘End to End’ in Antananarivo, Madagascar

‘End to End’ workshop in CRAAM, Centre de Ressources des Arts Actuels de Madagascar, gelegen in de universiteit van Antananarivo, juli 2016.

‘End to End’ in Shanghai, China

Performing Objects werd uitgenodigd om deel te nemen aan de tentoonstelling
‘Prototypes, Duplicates and Cast-offs – Assembly Line Project_2’
in the Systence Electronics Factory in Jiading District
and in M50 in Shanghai, CN
15 November – 5 December 2015

In Shanghai verzamelde elk lid van de groep specifieke objecten. Samen performden zij de End to End score op 11 november 2015 in de Shanghai Systence Electronics factory and op 13 november 2015 in de M50 Gallery. Sporen van deze beide acties bleven aanwezig gedurende de hele tentoonstelling..

De performance:

De tentoonstelling:

Assembly Line Project
A mobile art platform which curates events and exhibitions across multiple venues focusing on themes of industrial production, urbanization, globalization and migration.

Tentoonstelling in Jiading Venue, Bldg 4, No 1288 Boxue Lu, Jiading District, Shanghai
en in M50 Venue, Room 210, Bldg 3, No. 50 Moganshan Lu, Putuo, Shanghai

Deelnemende kunstenaars
Chen Hangfeng, Grass Stage: Wu Meng, Yu Kai, Wu Jiamin, Liu Nian, Bruce Bo Ding, Jia Ying (Chinese theatre collective), Per Hüttner, Li Xiaofei, Liu Heping, Liao Wenfeng, Liu Guangyun,
Mao Chenyu, Performing Objects: Céline Butaye, Alice De Mont, Kristof Van Gestel, Bie Michels (Enough Room for Space / Belgium), Egill Sæbjörnsson, Xiang Liqing, Xiao Kaiyu, Lise Yuen

In 2015 Li Xiaofei established the Assembly Line Project Studio (ALPS), with the aim of making a creative platform, possessing a flexibility and a certain open-minded approach to engage in communication with people with different professions. At the same time with each phase of discussion and research, he invites different artists and scholars to participate and cooperate with in an ongoing series of curated thematic events.
With the “Assembly Line Project_2” ALPS hopes to see the workers interact with the artworks and tries to create the conditions necessary to facilitate a dialogue. Factory, workshop, workers, artists and viewers will, through this specially created environment, form a unique scenario.

 

Read this post in EN