Bakstenen in Madagascar

filmstill 4 footage 2014 filmstill 6 footage 2014 filmstill 5 footage 2014

Tentoonstelling ‘DIALOGUING GAZES’ Argos Brussel – 12 mei – 15 Juli 2018

In het werk van Bie Michels staat het waarnemen, het registreren en het in vraag stellen van de representatie van de ‘ander’ centraal. Niet alleen bevragen haar video’s, foto’s, prints en sculpturen haar eigen positie tegenover hun onderwerp, in het maakproces laat ze ook ‘anderen’ toe om mee te werken of commentaar te leveren. Op die manier maakt de blik of de mening van de ‘buitenstaander(s)’ inherent deel uit van het eindresultaat. Michels experimenteert met coöperatieve/participatieve projecten en jongleert met narratieve structuren. Zo weet ze de dominante westerse blik en de mythe van het eenduidige verhaal te ondermijnen.

Gedurende drie jaar werkte Michels met plaatselijke ambachtsmannen, kunstenaars, een antropoloog en organisaties in Antananarivo (Madagascar). De 3-scherm filminstallatie ‘La couleur de la brique’ (2017) en de monumentale bakstenen sculptuur ‘Circular construction versus human body – referring to Toshikatsu Endo’ exploreert het verband tussen aarde en mens, object en lichaam, handarbeid en traditie (de installatie is gemaakt in samenwerking met werkzoekende die een opleiding metsen volgen bij de VDAB). Met de installatie ‘Ingahy Kama’ (2018) roept ze de missionaris pionier James Cameron op die de baksteen in de 19e eeuw in Madagascar introduceerde. Hiermee ontwikkelt Michels een complex antropologisch narratief over economische en religieuze waarden in een (post)koloniale context.

Tentoonstellingstekst: Ive Stevenheydens_NL
Artikel in H art: H art182, 21-06-18

Stills uit ‘La couleur de la brique’

Stills uit ‘Ingahy Kama’ en foto’s van een brief van James Cameron

Tentoonstelling in Is’Art Gallery Antananarivo Madagascar Oktober 2017

Tentoonstelling van mijn film ‘La couleur de la brique’, samen met het werk van Madagassische kuntenaars die ik heb uitgenodigd om ook werk te maken rond het object baksteen in zijn historische, culturele of sociale context.

Read this post in EN